Pas plus cher qu'un moteur USm, pas plus cher que des rampes, pas beaucoup plus cher qu'une nappe de dia. Depuis le temps que je traine sur la section tech du forum ce ne sont pas les pannes de stab que j'ai le plus vu (contrairement au CI )
????

Le remplacement d'une rampe est une panne majeur relativement rare (malgré que ce soit une pièce qui subit une usure), en plus de 30 ans de photographie je n'ai jamais eu ce genre de panne.
Par contre le taux de réparation ou plutôt le taux de non-réparation (coût de réparation supérieur à la valeur restante) d'un bloc IS est une des pannes les plus courantes depuis ces 5 dernières années
Je t'invite à lire les conclusions de LensRental.com :

"All of that being said, do I want an autofocus lens that zooms and has a stabilized image? Yes, I do. But the simple reality is the more complex a lens is, the more likely it is going to be to fail someday. It is no coincidence that the lenses that last 120+ weeks at Lensrentals are generally primes without image stabilization, and the ones that frequent the most repaired list are usually zooms with image stabilization.
I'll pause a second here for those of you who don't believe in the laws of physics to say, "Well, my IS zoom has lasted 10 years without a problem." That's cool; statistics suggest many IS autofocus zooms will last 10 years if you're careful with them.
But if we look at large numbers the failure rate will be higher for zooms than primes, for lenses with IS than lenses without it, and even for autofocus lenses than for manual focus lenses. I'm not certain about mechanical versus electronic apertures - we see similar numbers of failures in both"